Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Poradniki i kursy filmowania

Poradniki i kursy filmowania

Postprzez giveawayday » 04 Lis 2013 07:32

KRÓTKI PORADNIK NAGRYWANIA TELEFONEM KOMÓRKOWYM W 11 KROKACH

Autorem poradnika jest Remigiusz Sikora - operator kamery i montażysta wielkopolskiej telewizji internetowej Glos.tv. Wcześniej fotoreporter Polskiej Agencji Prasowej, współpracownik Associated Press, Newspix.pl, Reporter, East News, Forum oraz dzienników: „Głos Wielkopolski”, „Dziennik”, „Dziennik Poznański”, „Głos Poznański”.
1. Telefon trzymamy oburącz, staramy się wykonywać jak najmniej ruchów aparatem.

2. Podczas nagrywania nie komentujemy wydarzenia, nie śmiejemy się itp., to wszystko się nagrywa !!

3. Unikamy panoramowania.

4. Podczas nagrywania nie używamy transfokatora (nie przybliżamy ani nie oddalamy).

5.Pamiętamy o różnicowaniu planów: plan totalny, ogólny, pełny, amerykański, średni, półzbliżenie, detal.

6.Staramy się jak najmniej używać długich ogniskowych (zbliżeń), ponieważ wtedy o wiele łatwiej jest poruszyć aparatem. Jeżeli to możliwe zbliżenia filmujemy podchodząc blisko do obiektu. Długich ogniskowych używamy w ostateczności, gdy nie można podejść blisko do filmowanego obiektu, warto wtedy aparat oprzeć np. o drzewo, ścianę, lub inny stabilny element !!

7. Nie filmujemy pod światło! Należy pamiętać, że źródłem światła jest nie tylko słońce czy żarówka, ale także okno w pokoju, biała ściana, mur, odbicia promieni słonecznych w wodzie, szybie itd. Jeśli ustawimy osobę na tle białej oświetlonej przez słońce ściany, pomiar ekspozycji zostanie zafałszowany i filmowana osoba będzie mocno niedoświetlona.

8. Podczas filmowania elementów pionowych nie obracamy aparatu do pionu. Jest to kuszące, ale pamiętajmy, że film to nie zdjęcie !!

9. Elementy ważne umieszczamy w tzw. mocnych punktach obrazu !!

10. Jeśli filmujemy dzieci, przykucnijmy i filmujmy je z ich perspektywy !!

11. Zwracajmy uwagę na to, co się dzieje na drugim i trzecim planie. Nie skupiajmy się tylko na pierwszym !!


Image
giveawayday
 

Re: Poradniki i kursy filmowania

Postprzez giveawayday » 28 Sty 2014 23:05

JAK KRĘCIĆ DOBRE FILMY SMARTFONEM?


I. Smartfon zamiast kamery

Wiele smartfonów ma markową optykę i pozwala na odtwarzanie oraz nagrywanie klipów w rozdzielczości Full HD. Jakość obrazu w materiale nagranym popularnym telefonem Samsunga jest więcej niż satysfakcjonująca.

Smartfony nie tylko mogą konkurować jakością nagrywanych klipów z prostymi kamerami, ale oferują także funkcje, o których właściciele tych drugich mogą tylko marzyć:

- Nagrane materiały mogą być automatycznie przesyłane do Sieci i udostępniane w portalach społecznościowych.

- Klipy można zmontować bezpośrednio na telefonie. Jeszcze przed powrotem z wakacji możemy więc chwalić się znajomym dobrze obrobionym materiałem stworzonym w kilka minut na plaży.

- Jeśli możliwości standardowego programu do nagrywania nie są satysfakcjonujące, można szybko pobrać i zainstalować taki, który spełnia wymagania.

- Najważniejsza jest jednak spontaniczność – nagrywamy coś ciekawego, szybko montujemy i udostępniamy. Zgrywanie klipów z kamery, przetwarzanie w programie do montażu, obróbka, ręczne wrzucanie na YouTube… To jak zabawa z innej epoki.


II. Kupujemy smartfon

Jeśli planujesz kupić smartfon z myślą o nagrywaniu wideo lub robieniu zdjęć, powinieneś zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

- Rozdzielczość nagrywania – absolutne minimum to 720p (HD Ready), ale wskazane jest Full HD (1080p).

- Optyka – obowiązuje tu ta sama zasada, co w aparatach fotograficznych – od megapikseli ważniejszy jest dobrej klasy obiektyw, na przykład Nokia Lumia 800, Nokia Lumia 925, Nokia Lumia 1020, Apple iPhone 4S, Apple iPhone 5S, Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy S II, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S 4, Samsung Galaxy S4 zoom, Sony Ericsson Xperia Z1, Sony Ericsson Xperia Arc S, LG G2 – to tylko niektóre modele wyposażone w optykę gwarantującą dobre efekty.

- Fizyczne przyciski do obsługi aparatu na obudowie – oczywiście nie są konieczne, ale bardzo ułatwiają nagrywanie i pomagają utrzymać stabilne ujęcie.

- Dodatki – w osiągnięciu ciekawego efektu mogą okazać się pomocne efekty wideo, tryb slow motion i filtry. Warto upewnić się jakie funkcje obsługuje smartfon.

Platforma – poza standardową aplikacją do nagrywania, na smartfonie można zainstalować setki dodatkowych programów, które mogą radykalnie zwiększyć potencjał urządzenia. Kluczem jest wybór platformy – popularny Android czy iOS oferuje większy wachlarz aplikacji wideo niż bada Samsunga czy Windows Phone.

- Montaż - nagranie fajnego wideo to dopiero połowa sukcesu. Warto upewnić się czy smartfon ma aplikację do montowania klipów lub czy dla platformy z której korzysta powstały dobre programy do montażu.


III. Warsztat mobilnego wideoamatora

Nagrywając trzeba pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym filmy będą lepsze:

01. Obiektyw aparatu musi być czysty. Kamera działa podobnie do ludzkiego oka – jeśli patrzycie przez brudne okulary, obraz jest nieostry. Tak więc przed rozpoczęciem filmowania trzeba przetrzeć obiektyw miękką tkaniną.

02. Nie wolno stosować zbyt długich ujęć. To najzwyczajniej nudzi oglądającego. Zdecydowanie ciekawszy będzie film, który zmontowano z kilku ujęć o zróżnicowanych kadrach.

03. Podczas kręcenia klipu trzeba pewnie trzymać telefon. Wiele smartfonów ma wbudowany system stabilizacji obrazu. Jednak nie zniwelują one drgań obrazu, jeśli klip był nagrany smartfonem trzymanym dwoma palcami.

04. Należy unikać szybkich zmian w obrębie kadru. Kiedy chcesz pokazać, jak piękny krajobraz Cię otacza, pokaż go w płynnym i wolnym ujęciu. Obraz będzie miał lepszą jakość i nie będzie przeskakiwać.

05. Trzeba zadbać o dobre światło. Smartfony nie nagrywają dobrze w słabym świetle. Jeśli to możliwe, trzeba doświetlić kadr. W przeciwnym wypadku wideo będzie nieostre i pojawią się szumy.

06. Najlepiej nagrywać bez zoomu. Zdecydowana większość telefonów oferuje wyłącznie cyfrowy zoom, który negatywnie wpływa na jakość obrazu. Ten sam efekt można osiągnąć kadrując i powiększając ujęcie w programie do montażu.

07. Trening i wiedza to podstawa. By nagrywać dobrze, trzeba nagrywać dużo. Warto także czytać o filmowaniu – większość zasad ma zastosowanie niezależnie od tego czy klipy są nagrywane kamerą czy telefonem.

Źródło: smartfony.play.pl

Kod: Zaznacz wszystko
Kod został ukryty, aby go zobaczyć zarejestruj się lub zaloguj!


UWAGA !! !! !!
Image


Jak filmować telefonem, smartfonem?


Autor postu otrzymał pochwałę
giveawayday
 

Re: Poradniki i kursy filmowania

Postprzez giveawayday » 30 Sty 2014 14:36

SZKOŁA FILMOWA SŁAWOMIRA IDZIAKA - fiLmoFFka

„Młodzi ludzie wyobrażają sobie drogę kariery tak, że muszą na początku zrobić dobry film w Polsce, którym wygrają festiwal à la ten w Gdyni, a może otworzy im drogę dalej do Stanów. Życie jest za krótkie. Oni czekają lata, aby zdobyć pieniądze na debiut, kiedy mogą za darmo zrobić film za pomocą telefonu komórkowego i pokazać go w internecie. To najlepszy przykład tego tradycyjnego myślenia”.
Sławomir Idziak


Sławomir Idziak uważa, że w obecnych czasach każdy może zostać filmowcem. Wystarczy, że ma pod ręką telefon komórkowy z wbudowaną kamerą. Tak powstał projekt „FilmOffka”. Idziak zaprosił do jego realizacji dwoje młodych aktorów Katarzynę Maciąg i Kubę Wesołowskiego. Wspólnie starali się w sposób przystępny i ciekawy zainteresować widzów sztuką filmową, zainspirować ich i namówić do pierwszych twórczych prób. Kurs jest bardzo ciekawy i zwięźle opowiedziany. W każdym z dziesięciu odcinków-wykładów operator pokaże jak ustawić światło, jak wybrać kadr, zbudować dramaturgię i jak dobrać proporcje. Odpowiada także na inne fundamentalne pytania, które są ważne dla każdego człowieka w branży filmowej:
Jak nakręcić własny film przy niewielkim lub wręcz zerowym budżecie?
Co to jest oś i jak jej nie łamać?
Czy potrzeba superkomputerów do stworzenia efektów specjalnych?
Jak nakręcić sceny z dużą ilością osób?
Jak wykorzystać zastane światło i jak nakręcić sceny akcji?

Źródło: film.onet.pl


Sławomir Idziak jest sławnym operatorem filmowym. Autorem zdjęć m.in. do filmów Krzysztofa Kieślowskiego „Trzy kolory: Niebieski”, „Podwójne życie Weroniki” oraz hollywoodzkich produkcji takich jak „Gattaca - szok przyszłości”, „Dowód życia”, „Król Artur”, „Harry Potter i Zakon Feniksa” oraz „Helikopter w ogniu”, za który otrzymał nominację do Oscara.

Image


Filmoffka - Część 01 - Fabryka Emocji
W pierwszym odcinku szkoły kręcenia filmów OFF PLUS CAMERA, czyli FILMOFFKI Sławomir Idziak opowiada dlaczego każdy może zostać filmowcem, zwłaszcza dziś, kiedy do nakręcenia filmu wystarczy telefon komórkowy. Operator zwraca uwagę na najważniejszy aspekt każdego filmu – emocje.




Filmoffka - Część 02 - Scenariusz
W drugim odcinku FILMOFFKI Sławmoir Idziak opowiada o zasadach konstruowania scenariusza, który nazywa “filmowym przepisem”. Jego najważniejszym elementem jest bohater, z którym widzowie mają się identyfikować. Żeby jednak do tego doszło, widzowie muszą znać jego cel, który powinien być jak najbardziej skomplikowany.




Filmoffka - Część 03 - Początek Filmu
W trzecim odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak przekonuje, że reżyser filmu powinien być jak myśliwy i zaciekle walczyć o uwagę widza. Decydująca rola przypada tu początkowi filmu, który ma za zadanie wciągnąć widzów w przedstawiony świat, zainteresować ich dramatycznym rozwinięciem akcji.




Filmoffka - Część 04 - Obraz i Gatunek Filmu
W czwartym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak podkreśla, że gatunek filmowy jest nośnikiem konkretnych obrazów i podpowiada widzowi, czego należy się spodziewać w kinie. Zwraca też uwagę na fakt, że spojrzenia każdej postaci będzie się różniło – inaczej patrzy na świat morderca, a inaczej zakochana dziewczyna. To właśnie ta optyka bohatera, wraz ze szczególną wrażliwością artysty decydują o oryginalności filmu.




Filmoffka - Część 05 - Aktorzy - Nasze Gwiazdy
W piątym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak, powołując się na słowa Andrzeja Wajdy, podkreśla, że najważniejszy w filmie jest dobry casting. Mówi, że konieczne jest przeprowadzenie zdjęć próbnych, bo pomogą nam wyłonić najlepszych aktorów do naszego filmu. Idziak przekonuje, że film to tak naprawdę właśnie „podróż z aktorem”, dlatego dobra obsada jest tak istotna dla każdej produkcji.




Filmoffka - Część 06 - Wchodzimy na Plan
W szóstym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak mówi, że technika to czasem “niepotrzebny bałagan”. Powinna służyć tak naprawdę do tego, żeby pomagać aktorom. Czasem można obserwować próby aktorów bez kamery, a dopiero później trzeba zastanowić się jak przenieść ich emocje na ekran.




Filmoffka - Część 07 - Sceny Dialogowe
W siódmym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak omawia rolę scen dialogowych. Podpowiada, żeby kręcić je używając tzw. „techniki kontrplanów” – widz w kinie nie może mieć poczucia, że kamera towarzyszyła rozmowie postaci. Kamera powinna się zresztą znajdować jak najbliżej twarzy aktora, musi zaglądać mu prosto w oczy, bo to one ukrywają najwięcej emocji.




Filmoffka - Część 08 - Sceny Erotyczne
W ósmym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak mówi o roli scen erotycznych w kinie i sposobach ich kręcenia. Dobra scena erotyczna pozwala widzom wejść lepiej w sytuację postaci z ekranu. Rola kamery jest tu inna niż przy scenach dialogowych, powinna ona wprowadzić widzów w prawdziwe emocje bohaterów.




Filmoffka - Część 09 - Sceny Akcji
W dziewiątym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak mówi o scenach akcji, które tak upodobało sobie amerykańskie kino. Przypomina, żeby na planie zapomnieć o niebezpiecznych trikach i namawia do tego, żeby kierować się zasadą „40/60” – trzeba tak sterować uwagą widza, żeby był w stanie zapamiętać tylko 40 procent z tego, co mu pokazujemy.




Filmoffka - Część 10 - Montaż
W dziesiątym odcinku FILMOFFKI Sławomir Idziak mówi o montażu, który za Krzysztofem Kieślowskim, nazywa „odkrywaniem duszy filmu na nowo”. Uczula na to, że zazwyczaj pierwsza projekcja montażowa filmu jest porażką, ale nie wolno bać się zmian i trzeba być gotowym na przemontowanie swojego filmu od nowa. Często prawdziwa natura filmu zostaje przez reżysera odkryta właśnie w procesie jego montowania.



Autor postu otrzymał pochwałę
giveawayday
 


Wróć do Wideo - Wszystko co z nim związane.

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość