30 mln zł kary dla Orange Polska

OXYGEN THIEF

Bardzo aktywny
Członek Załogi
Administrator
Dołączył
26 Maj 2010
Posty
35567
Reakcje/Polubienia
24595
Miasto
Trololololo
Prezes UOKiK przeciw automatycznemu przedłużaniu umów – 30 mln zł kary dla Orange Polska .

Prezes UOKiK-u ma ostatnio rozmach. Po nałożeniu wielomilionowych kar na Polkomtela i Cyfrowy Polsat, przyszedł czas na Orange Polska. Operator ten został uznany winnym bezprawnego przedłużania umów o świadczeniu usług stacjonarnych bez wyraźnej zgody konsumentów – i za to nałożono na niego karę niemal 30 mln złotych. Dodatkowo Orange Polska ma dokonać tzw. rekompensaty publicznej, tj. dokonać zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie przedłużonej umowy, jak również umożliwić obecnym abonentom wypowiedzenia umów bez konsekwencji.

Marek Niechciał, Prezes UOKiK-u, zakwestionował praktykę automatycznego przedłużania umów o kolejny czas oznaczony bez wyraźnej zgody na to ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem trwania umowy na czas określony klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę – na 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Niezadowolonym z takiego stanu rzeczy konsumentom, którzy umowę chcieli wypowiedzieć przed zakończeniem automatycznie przedłużonego okresu, naliczano wysokie kary umowne.

Jak wykazało postępowanie Urzędu, Orange Polska nie zadbał o jasne poinformowanie klientów o to, co mają zrobić, by uniknąć przedłużenia, konsultanci operatora też posługiwali się językiem nieprecyzyjnym, nastawionym na utrzymanie abonentów. Podczas rozmów mówiło się o zakończeniu umowy, wskazując datę rzekomego zakończenia, ani słowa jednak nie mówiono o tym, że umowa rozwiązana nie będzie, lecz przejdzie na kolejny okres.

Trzeba podkreślić, że już w trakcie postępowania „pomarańczowi” umożliwili konsumentom wybór sposobu przedłużenia umowy. Teraz przy zawarciu umowy należy zadeklarować, czy chce się automatycznego odnowienia umowy z zachowaniem warunków „promocyjnych” na kolejny okres, czy też życzy się sobie zamiany jej w umowę na czas nieokreślony, z możliwością wypowiedzenia w dowolnym momencie, czy też wreszcie automatycznego wygaśnięcia umowy po zakończeniu jej ustalonego okresu. Konsultantów zobowiązano do zapewnienia wyboru sposobu przedłużenia umowy oraz przypominania o automatycznych przedłużeniach, tym, którzy się na nie zdecydowali.

Niemniej jednak, ze względu na długotrwałą praktykę automatycznych przedłużeń umów niepoinformowanym klientów (trwającą przynajmniej od listopada 2010 roku) jak również jej ogólnokrajowy zasięg, Prezes UOKiK zdecydował się nałożyć na Orange Polska karę niemal 30 mln złotych. Jednocześnie nakazał firmie zwrócić byłym abonentom opłaty za przedterminowe rozwiązanie tak przedłużanych umów, oraz umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie umów bez żadnych konsekwencji. Telekom ma o tym poinformować abonentów listownie, oraz na swoich stronach internetowych.

Prawo do rekompensaty publicznej mają mieć wszyscy ci abonenci Orange Polska, którzy byli klientami tej firmy w dniu wszczęcia postępowania (tj. 8 maja 2014 r.) i którym narzucono automatyczne przedłużenie umowy wbrew ich woli. Pozostali abonenci, którzy wypowiedzieli umowy wcześniej, mogą dochodzić swoich roszczeń na mocy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Jeszcze nie wiadomo, czy Orange Polska odwoła się od decyzji Prezesa UOKiK-u do sądu.
info:dobreprogramy.pl
Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
 
Do góry