Sztuczki w komunikatach o RODO

Grandalf

Bardzo aktywny
Członek Załogi
Moderator
Dołączył
26 Maj 2015
Posty
19204
Reakcje/Polubienia
55890
Największe polskie serwisy zbierają zgody użytkowników na przetwarzanie ich danych w wątpliwy etycznie – a także prawnie – sposób. Zamknięcie okienka z pytaniem o zgodę okazuje się być interpretowane jako… zgoda!

Często to nasze artykuły trafiają na Wykop, ale dzisiaj czas na odwrócenie tego schematu. Użytkowniczka Wykopu o pseudonimie
Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
okazała się być tą jedyną osobą w Polsce która czyta regulaminy i
Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
. Co ciekawe, prawie identyczne klauzule stosuje większość popularnych polskich serwisów. Wg naszej oceny są to działania stojące w sprzeczności z zasadami RODO.

Zamknięcie okienka – zgoda?
Tropem znaleziska Znaleziatka ruszyliśmy zapoznać się z wyskakującymi od niedawna okienkami na największych portalach. Oto co znaleźliśmy.

Onet.pl

rodo-onet-580x419.png
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez Zaufanych Partnerów Grupy Onet-RAS Polska Twoich danych osobowych […] kliknij przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamknij to okno.
Aby zgody nie wyrazić, trzeba wejść w „Ustawienia zaawansowane” i wyłączyć domyślnie zaznaczoną zgodę. Opis konsekwencji zamykania okna zamieszczono także w pierwszej, od razu widocznej części komunikatu:

rodo-onet2-580x416.png
Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno, zgadzasz się na poniższe.
Interia.pl

rodo-interia-580x267.png
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk „Przejdź do serwisu” lub „X”), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.
Interia stosuje podobną sztuczkę. Za to brak jest na pierwszy rzut oka możliwości zaznaczenia braku zgody. Trzeba przewinąć treść okienka do samego dołu, by znaleźć guzik „Przypomnij mi później”.

Wirtualna Polska

rodo-wp-580x349.png
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „PRZEJDŹ DALEJ” lub klikając na symbol „X” w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych
Ponownie ta sama sztuczka, do tego tekst znajduje się prawie na końcu okienka i jest niewidoczny bez przewijania. Także brak oczywistej opcji „brak zgody”, trzeba jej szukać w „ustawieniach zaawansowanych”.

Gazeta.pl

rodo-gazeta-580x378.png
Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych
Sztuczka ta sama, rozciągnięta do granic możliwości. Zabrakło chyba tylko dopisku „jeśli mrugnąłeś w trakcie czytanie tego zdania to także wyraziłeś już zgodę”. Nie widzimy także żadnej opcji wybrania braku zgody.

Czy naprawdę taka sztuczka jest konieczna?
Wydawać by się mogło, że powyższe serwisy używają tej sztuczki, by przeżyć na rynku. Nie wszystkie strony jednak zawierają podobne komunikaty. Dziennik.pl informuje tylko o ciasteczkach, podobnie tvp.info. Z kolei Rzeczpospolita i TVN24 wspominają o szerszym zakresie przetwarzania danych osobowych i zwyczajnie dają użytkownikowi możliwość wyrażenia zgody lub odłożenia jej w czasie (opcja „nie teraz” lub „później”.

Czy tak można?
Nie jesteśmy prawnikami, jednak zapisy RODO mówią, że wyrażenie zgody musi być dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne. Czy na pewno osoby odpowiedzialne za RODO w firmach wymienionych na początku tego wpisu są skłonne walczyć o uznanie stanowiska, że kliknięcie w guzik zamykający okienko jest świadomym wyrażeniem zgody? Mamy nadzieję, że wkrótce ktoś ten proceder ukróci.

W treści artykułu poprawiliśmy opis miejsca umieszczenia informacji o konsekwencjach zamknięcia okna w serwisie Onet.pl.
źródło:
Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!


Michnik pod względem cwaniactwa przebił wszystkich :kwiczy2 Ale nie dziwota, ma "dobrych" przodków :sarkazm
 
Ostatnia edycja:
Do góry