Gdzie najtaniej zrobisz zakupy na święta - Ranking

graf

Bardzo aktywny
Dołączył
17 Kwiecień 2012
Posty
768
Reakcje/Polubienia
0
Planujesz świąteczne zakupy? Zobacz, gdzie na produkty spożywcze wydasz najmniej. Oto ranking najtańszych sklepów.

Na podstawie porównywarki cenowej Dlahandlu.pl i wybranych przez nas 24 produktów spożywczych stworzyliśmy ranking najtańszych sieci handlowych na polskim rynku. Ceny porównaliśmy w 8 największych miastach i aglomeracjach miejskich.

Do naszego świątecznego koszyka wrzucamy 24 produkty spożywcze w różnej ilości. Kupujemy 2 kilogramowe chleby, 2 czekolady, 2 kartony mleka, 30 jajek, 2 śmietany, 1 kg cukru, tyle samo mąki, bananów, cytryn, jabłek, pomidorów, pieczarek, papryki, szynki, schabu i kilogram sera żółtego. Do tego jeszcze 2 kg ziemniaków, dwukilogramowy kurczak, 2 kg kiełbasy podwawelskiej, 3 litrowe kartony soku pomarańczowego, litr oleju do smażenia, 2 kostki masła, musztarda i na koniec ketchup. Oczywiście lista zakupów nie obejmuje wszystkich potrzebnych w czasie świąt produktów, ale za to daje już możliwość porównania cen.

Według naszego zestawienia ranking najtańszych sieci handlowych prezentuje się następująco:


Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
1) Auchan - 190,14 zł
2) Kaufland - 192,13 zł
3) Carrefour - 200,51 zł
4) Intermarche - 203,09 zł
5) Netto - 203,95 zł
6) Aldi - 204,53 zł
7) Lidl - 204,71 zł
8) E.Leclerc - 206,29 zł
9) Stokrotka - 208,79 zł
10) Biedronka - 209,36 zł
11) Polomarket - 214,59 zł
12) Tesco - 215,21 zł
13) Piotr i Paweł - 217,27 zł
14) Lewiatan - 222,71 zł
15) Alma - 230,71 zł
16) Freshmarket - 236,54 zł

Średnia wartość naszego koszyka to 210,03 zł. Ostatnim sklepem w naszym zestawieniu - gdzie za zakupy zapłacisz poniżej średniej - jest Biedronka. Najtańszym miastem w badaniu okazał się Kraków. Drugie i trzecie miejsce przypadły kolejno Górnemu Śląskowi i Trójmiastu. Dalej uplasowały się Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Warszawa. Najdrożej jest w Lublinie.

Co wynika z badania?

Na rynku pozycja lidera należy do dwóch pierwszych sieci. One narzucają mocne tempo konkurencji. Od 3. aż do 10. miejsca trwa bardzo mocna i wyrównana walka. W dalszej części znalazły się sieci o innym modelu biznesowym. Fershmarket (właścicielem sieci jest Żabka Polska sp. z o.o.), to sieć do której nie idzie się po zakupy na całe święta, a raczej uzupełnia się to, o czym przy większych zakupach się zapomniało. Ceny może i są wyższe, ale do „Żabki” nie trzeba specjalnie wybierać się na obrzeża miasta.

Różnice cenowe między poszczególnymi sieciami w kilku przypadkach to zaledwie kilka groszy. Trzeba uczciwie zaznaczyć, że w przypadku tak mocnej konkurencji wystarczy, że któraś z sieci zaproponuje swoim klientom np. jabłka tańsze od 1 zł, żeby mocno wypaczyć całe zestawienie. Możliwość szybkiego reagowania na zmiany cen u konkurencji to duży atut w ręku Auchana.

- Sieci typu Lidl, Biedronka czy Tesco co do zasady mają bardzo zbliżone ceny na terenie całego kraju. Auchan ma różne ceny w różnych lokalizacjach, przez co dopasowuje się do lokalnej konkurencji. Może dynamicznie reagować na zmiany cen u konkurencji, gdy w sieciach decyzja o cenach jest podejmowana np. raz na tydzień. Ujednolicaniu cen sprzyja dodatkowo wprowadzanie ogólnopolskich promocji i sam asortyment. Coraz częściej sprzedawane są marki własne, a ich ceny są jednakowe wszędzie – wyjaśnia Edyta Kochlewska, redaktor naczelna Dlahandlu.pl.

Najważniejszym wnioskiem z badania jest to, że konkurencja cenowa jest dziś niezwykle wyśrubowana. Mimo ograniczeń wynikających z centralizacji niektórych sieci, są one dziś w stanie szybko reagować na zmiany cen.

Ciekawie wypadł również ranking miast. Dziwić może, że Lublin okazał się droższy niż np. Warszawa. Tu również o wysokości cen decyduje konkurencja, a jest ona mniejsza niż np. na Górnym Śląsku.

Cena to nie wszystko

W ostatnich latach trend zacierania się różnic między sklepami przyspiesza. O ile jeszcze kilka lat temu w dyskoncie jakość była na drugim miejscu w stosunku do ceny, o tyle dziś ciężko jest określić, która sieć jest dyskontem albo np. delikatesami. Największe sieci stawiają na optymalizację ceny do jakości, która gra coraz większa rolę w rywalizacji z konkurencją.

Źródło: Marcin Gawęda - Onet.pl
 

fiodor99

Bardzo aktywny
Zasłużony
Dołączył
24 Listopad 2011
Posty
870
Reakcje/Polubienia
86
Miasto
25° 47' N 80° 13' W
mit dyskontów legł w gruzach, z drugiej strony większość społeczeństwa ma bliżej do dyskonta niż Auchan.
 

graf

Bardzo aktywny
Dołączył
17 Kwiecień 2012
Posty
768
Reakcje/Polubienia
0
Koszyk cen: Sklepy osiedlowe średnio droższe od dyskontów jedynie o ok. 10-20 proc.

Jak wynika z badania cen Koszyk dlahandlu.pl, trzy sieci franczyzowe Carrefour express, Freshmarket i Lewiatan stosują bardziej zróżnicowane ceny w obrębie swojego szyldu dla różnych miast. Natomiast starają się nie wychylać poza ceny stosowane przez konkurentów w tych regionach. Dlatego będąc mieszkańcem Warszawy bez względu na to, czy pójdziemy do Carrefour express, czy lewiatana zapłacimy ok. 341-344 zł. Natomiast jeżeli trafimy do sklepów z tymi szyldami w Krakowie rachunek będzie o ok. 30-40 zł niższy. To pokazuje, jak na poziom cen wpływają lokalne warunki prowadzenia biznesu: stawki czynszów, zamożność lokalnych klientów oraz nasycenie rynku osiedlowymi sklepami. Warto dodać, że sklepy osiedlowe są droższe od dyskontów jedynie o ok. 10-20 proc., gdyż w dyskontach za podobne zakupy zapłacimy ok. 270 zł, zaś w sklepach osiedlowych, jak pokazuje ostatnie badanie od 300 do 345 zł. Powszechnie zaś panuje przekonanie, że sklepy osiedlowe są droższe od większych formatów często dwukrotnie.

W formacie sklepów osiedlowych, w sieci Lewiatan za zakup 50 towarów z Koszyka pod koniec marca płaciliśmy od 300,76 zł w Krakowie do 344,13 zł w Warszawie. Oznacza to, że ceny na przestrzeni ostatniego miesiąca pozostały stabilne (298,86 do 345,34 zł pod koniec lutego 2014). Nadal jednak rozbieżność przy zakupach w różnych miastach w sklepach z tym samym szyldem sięga 44 zł.

W sieci Carrefour Express za zakup 50 produktów z Koszyka musieliśmy zapłacić od 309, 75 zł w Bydgoszczy do 343,45 zł w Warszawie. To również oznacza, że na przestrzeni ostatniego miesiąca ceny prawie się nie zmieniły (310,62 zł - 341,17 zł pod koniec lutego). Tu także warszawskie placówki sieci należą do najdroższych.

Pod koniec marca sieć Freshmarket proponowała ceny 50 produktów z Koszyka na poziomie 316,05 zł w Krakowie do 345,11 zł w Poznaniu. Miesiąc temu ceny wahały się od 324,89 zł w Lublinie do 339.68 zł w Poznaniu. We Freshmarketach najtańsze zakupy można zrobić podobnie jak w Lewiatanie w Krakowie, zaś najdroższe nie w Warszawie, ale w Poznaniu.

Monitoring cen przeprowadzono w dniach 28-30 marca 2014 roku

Koszyk cen dlahandlu.pl uwzględnia ceny 50 produktów brandowych, a w przypadku ich braku - ceny średnie z innych porównywanych sklepów. W wypadku, gdy produkt występuje w sklepie w innej gramaturze niż przyjęta w projekcie i podana na stronie, cena jest przeliczana do wskazanej wielkości, np. 1 litr, 1 kilogram, itp.

Od stycznia 2014 roku monitoringi cen w sieciach handlowych prowadzone są w terminach znanych jedynie redakcji.

Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
Źródło: www.dlahandlu.pl


Można samemu sprawdzić i porównać ceny:

Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
 
Do góry