graf
Bardzo aktywny
- Dołączył
- 17 Kwiecień 2012
- Posty
- 768
- Reakcje/Polubienia
- 0
Planujesz świąteczne zakupy? Zobacz, gdzie na produkty spożywcze wydasz najmniej. Oto ranking najtańszych sklepów.
Na podstawie porównywarki cenowej Dlahandlu.pl i wybranych przez nas 24 produktów spożywczych stworzyliśmy ranking najtańszych sieci handlowych na polskim rynku. Ceny porównaliśmy w 8 największych miastach i aglomeracjach miejskich.
Do naszego świątecznego koszyka wrzucamy 24 produkty spożywcze w różnej ilości. Kupujemy 2 kilogramowe chleby, 2 czekolady, 2 kartony mleka, 30 jajek, 2 śmietany, 1 kg cukru, tyle samo mąki, bananów, cytryn, jabłek, pomidorów, pieczarek, papryki, szynki, schabu i kilogram sera żółtego. Do tego jeszcze 2 kg ziemniaków, dwukilogramowy kurczak, 2 kg kiełbasy podwawelskiej, 3 litrowe kartony soku pomarańczowego, litr oleju do smażenia, 2 kostki masła, musztarda i na koniec ketchup. Oczywiście lista zakupów nie obejmuje wszystkich potrzebnych w czasie świąt produktów, ale za to daje już możliwość porównania cen.
Według naszego zestawienia ranking najtańszych sieci handlowych prezentuje się następująco:
1) Auchan - 190,14 zł
2) Kaufland - 192,13 zł
3) Carrefour - 200,51 zł
4) Intermarche - 203,09 zł
5) Netto - 203,95 zł
6) Aldi - 204,53 zł
7) Lidl - 204,71 zł
8) E.Leclerc - 206,29 zł
9) Stokrotka - 208,79 zł
10) Biedronka - 209,36 zł
11) Polomarket - 214,59 zł
12) Tesco - 215,21 zł
13) Piotr i Paweł - 217,27 zł
14) Lewiatan - 222,71 zł
15) Alma - 230,71 zł
16) Freshmarket - 236,54 zł
Średnia wartość naszego koszyka to 210,03 zł. Ostatnim sklepem w naszym zestawieniu - gdzie za zakupy zapłacisz poniżej średniej - jest Biedronka. Najtańszym miastem w badaniu okazał się Kraków. Drugie i trzecie miejsce przypadły kolejno Górnemu Śląskowi i Trójmiastu. Dalej uplasowały się Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Warszawa. Najdrożej jest w Lublinie.
Co wynika z badania?
Na rynku pozycja lidera należy do dwóch pierwszych sieci. One narzucają mocne tempo konkurencji. Od 3. aż do 10. miejsca trwa bardzo mocna i wyrównana walka. W dalszej części znalazły się sieci o innym modelu biznesowym. Fershmarket (właścicielem sieci jest Żabka Polska sp. z o.o.), to sieć do której nie idzie się po zakupy na całe święta, a raczej uzupełnia się to, o czym przy większych zakupach się zapomniało. Ceny może i są wyższe, ale do „Żabki” nie trzeba specjalnie wybierać się na obrzeża miasta.
Różnice cenowe między poszczególnymi sieciami w kilku przypadkach to zaledwie kilka groszy. Trzeba uczciwie zaznaczyć, że w przypadku tak mocnej konkurencji wystarczy, że któraś z sieci zaproponuje swoim klientom np. jabłka tańsze od 1 zł, żeby mocno wypaczyć całe zestawienie. Możliwość szybkiego reagowania na zmiany cen u konkurencji to duży atut w ręku Auchana.
- Sieci typu Lidl, Biedronka czy Tesco co do zasady mają bardzo zbliżone ceny na terenie całego kraju. Auchan ma różne ceny w różnych lokalizacjach, przez co dopasowuje się do lokalnej konkurencji. Może dynamicznie reagować na zmiany cen u konkurencji, gdy w sieciach decyzja o cenach jest podejmowana np. raz na tydzień. Ujednolicaniu cen sprzyja dodatkowo wprowadzanie ogólnopolskich promocji i sam asortyment. Coraz częściej sprzedawane są marki własne, a ich ceny są jednakowe wszędzie – wyjaśnia Edyta Kochlewska, redaktor naczelna Dlahandlu.pl.
Najważniejszym wnioskiem z badania jest to, że konkurencja cenowa jest dziś niezwykle wyśrubowana. Mimo ograniczeń wynikających z centralizacji niektórych sieci, są one dziś w stanie szybko reagować na zmiany cen.
Ciekawie wypadł również ranking miast. Dziwić może, że Lublin okazał się droższy niż np. Warszawa. Tu również o wysokości cen decyduje konkurencja, a jest ona mniejsza niż np. na Górnym Śląsku.
Cena to nie wszystko
W ostatnich latach trend zacierania się różnic między sklepami przyspiesza. O ile jeszcze kilka lat temu w dyskoncie jakość była na drugim miejscu w stosunku do ceny, o tyle dziś ciężko jest określić, która sieć jest dyskontem albo np. delikatesami. Największe sieci stawiają na optymalizację ceny do jakości, która gra coraz większa rolę w rywalizacji z konkurencją.
Źródło: Marcin Gawęda - Onet.pl
Na podstawie porównywarki cenowej Dlahandlu.pl i wybranych przez nas 24 produktów spożywczych stworzyliśmy ranking najtańszych sieci handlowych na polskim rynku. Ceny porównaliśmy w 8 największych miastach i aglomeracjach miejskich.
Do naszego świątecznego koszyka wrzucamy 24 produkty spożywcze w różnej ilości. Kupujemy 2 kilogramowe chleby, 2 czekolady, 2 kartony mleka, 30 jajek, 2 śmietany, 1 kg cukru, tyle samo mąki, bananów, cytryn, jabłek, pomidorów, pieczarek, papryki, szynki, schabu i kilogram sera żółtego. Do tego jeszcze 2 kg ziemniaków, dwukilogramowy kurczak, 2 kg kiełbasy podwawelskiej, 3 litrowe kartony soku pomarańczowego, litr oleju do smażenia, 2 kostki masła, musztarda i na koniec ketchup. Oczywiście lista zakupów nie obejmuje wszystkich potrzebnych w czasie świąt produktów, ale za to daje już możliwość porównania cen.
Według naszego zestawienia ranking najtańszych sieci handlowych prezentuje się następująco:
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!
2) Kaufland - 192,13 zł
3) Carrefour - 200,51 zł
4) Intermarche - 203,09 zł
5) Netto - 203,95 zł
6) Aldi - 204,53 zł
7) Lidl - 204,71 zł
8) E.Leclerc - 206,29 zł
9) Stokrotka - 208,79 zł
10) Biedronka - 209,36 zł
11) Polomarket - 214,59 zł
12) Tesco - 215,21 zł
13) Piotr i Paweł - 217,27 zł
14) Lewiatan - 222,71 zł
15) Alma - 230,71 zł
16) Freshmarket - 236,54 zł
Średnia wartość naszego koszyka to 210,03 zł. Ostatnim sklepem w naszym zestawieniu - gdzie za zakupy zapłacisz poniżej średniej - jest Biedronka. Najtańszym miastem w badaniu okazał się Kraków. Drugie i trzecie miejsce przypadły kolejno Górnemu Śląskowi i Trójmiastu. Dalej uplasowały się Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Warszawa. Najdrożej jest w Lublinie.
Co wynika z badania?
Na rynku pozycja lidera należy do dwóch pierwszych sieci. One narzucają mocne tempo konkurencji. Od 3. aż do 10. miejsca trwa bardzo mocna i wyrównana walka. W dalszej części znalazły się sieci o innym modelu biznesowym. Fershmarket (właścicielem sieci jest Żabka Polska sp. z o.o.), to sieć do której nie idzie się po zakupy na całe święta, a raczej uzupełnia się to, o czym przy większych zakupach się zapomniało. Ceny może i są wyższe, ale do „Żabki” nie trzeba specjalnie wybierać się na obrzeża miasta.
Różnice cenowe między poszczególnymi sieciami w kilku przypadkach to zaledwie kilka groszy. Trzeba uczciwie zaznaczyć, że w przypadku tak mocnej konkurencji wystarczy, że któraś z sieci zaproponuje swoim klientom np. jabłka tańsze od 1 zł, żeby mocno wypaczyć całe zestawienie. Możliwość szybkiego reagowania na zmiany cen u konkurencji to duży atut w ręku Auchana.
- Sieci typu Lidl, Biedronka czy Tesco co do zasady mają bardzo zbliżone ceny na terenie całego kraju. Auchan ma różne ceny w różnych lokalizacjach, przez co dopasowuje się do lokalnej konkurencji. Może dynamicznie reagować na zmiany cen u konkurencji, gdy w sieciach decyzja o cenach jest podejmowana np. raz na tydzień. Ujednolicaniu cen sprzyja dodatkowo wprowadzanie ogólnopolskich promocji i sam asortyment. Coraz częściej sprzedawane są marki własne, a ich ceny są jednakowe wszędzie – wyjaśnia Edyta Kochlewska, redaktor naczelna Dlahandlu.pl.
Najważniejszym wnioskiem z badania jest to, że konkurencja cenowa jest dziś niezwykle wyśrubowana. Mimo ograniczeń wynikających z centralizacji niektórych sieci, są one dziś w stanie szybko reagować na zmiany cen.
Ciekawie wypadł również ranking miast. Dziwić może, że Lublin okazał się droższy niż np. Warszawa. Tu również o wysokości cen decyduje konkurencja, a jest ona mniejsza niż np. na Górnym Śląsku.
Cena to nie wszystko
W ostatnich latach trend zacierania się różnic między sklepami przyspiesza. O ile jeszcze kilka lat temu w dyskoncie jakość była na drugim miejscu w stosunku do ceny, o tyle dziś ciężko jest określić, która sieć jest dyskontem albo np. delikatesami. Największe sieci stawiają na optymalizację ceny do jakości, która gra coraz większa rolę w rywalizacji z konkurencją.
Źródło: Marcin Gawęda - Onet.pl