- Dołączył
- 25 Grudnia 2012
- Posty
- 3447
- Reakcje/Polubienia
- 1583
Jako, że wyszła wersja 2.0 to warto zaznajomić się z frameworkiem:
G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing)
Strona projektu:
Strona pobierania (Windows, Linux, Mac):
Wersja online:
Poradnik (bazuje na starszej wersji) :
cz.1
cz.2
G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing)
opis zaczerpnięty z portalu programosy.pl -G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing) to opensource’owy framework przeznaczony do zaawansowanego przetwarzania obrazów cyfrowych. Oprogramowanie przyda się zarówno ekspertom, jak i mniej doświadczonym użytkownikom, z tym że ci ostatni raczej ograniczą się do wtyczki frameworka działającej w aplikacji GIMP albo do specjalnej witryny projektu, która pozwala na obróbkę obrazów w przeglądarce WWW.
Jak można wywnioskować z powyższych zdań, G'MIC oferuje kilka różnych rozwiązań do przetwarzania grafiki. Narzędzie gmic.exe działa z poziomu wiersza poleceń, stanowi podstawę frameworka i posiada największą funkcjonalność, chyba nawet przekraczającą możliwości popularnego oprogramowania ImageMagick oraz GraphicsMagick. Z kolei wtyczkę G'MIC, przygotowaną dla programu GIMP, wyposażono w naprawdę obszerny zestaw modyfikacji obrazu, w tym filtrów czy efektów graficznych. Dostępna jest również witryna G'MIC Online, nieco uboższa w funkcje w stosunku do wspomnianej wtyczki, ale pozwalająca na przetwarzanie obrazów w przeglądarce internetowej, bez konieczności używania wiersza poleceń czy GIMPa. Pozostałe elementy frameworka to narzędzie ZArt (oparte na bibliotece Qt i służące do manipulacji w czasie rzeczywistym obrazem z kamerki internetowej), a także biblioteka C++ - libgmic – odpowiadająca za integrację G'MICa z aplikacjami zewnętrznymi. Interpreter gmic.exe prawdopodobnie obsługuje właściwie wszystkie formaty plików graficznych, wtyczka G'MIC wspiera te same formaty co GIMP, zaś do webaplikacji wczytamy najpopularniejsze formaty oraz wyrenderujemy z nich obrazy gotowe do zapisania na dysku w formacie JPEG.
GREYC's Magic for Image Computing oferuje ogromną funkcjonalność w dziedzinie przetwarzania obrazów. Oprogramowanie pozwala na zastosowanie rozmaitych konwersji, manipulacji, filtrów i wizualizacji wobec całych zbiorów danych graficznych. Program obsługuje obrazy 1D, 2D oraz 3D, począwszy od jednowymiarowych sygnałów skalarnych, poprzez grafikę dwuwymiarową, aż do trójwymiarowych sekwencji multispektralnych obrazów wolumetrycznych. Framework pozwala na przetwarzanie potokowe całych serii obrazów przy zastosowaniu zespołu skomplikowanych parametrów modyfikacyjnych. Taką możliwość oferuje tylko działający w wierszu poleceń gmic.exe, wtyczka dla GIMPa lub witryna G'MIC Online nie posiadają tego rodzaju funkcji, tak więc pracujemy w nich tylko z pojedynczym plikiem graficznym. Framework G'MIC korzysta z rozbudowanego języka skryptowego o takiej samej nazwie. Język ten jest łatwo rozszerzalny poprzez komendy narzędzia gmic.exe, dzięki którym można stworzyć nowe filtry/efekty. W interpreterze G’MIC dostępnych jest domyślnie ponad 1000 gotowych potoków i algorytmów przetwarzania obrazu.
Dla mniej zaawansowanych użytkowników przydatne z pewnością okażą się następujące możliwości wtyczki bądź webaplikacji G’MIC, pozwalające na retusz zdjęć czy zastosowanie bardziej inwazyjnych technik obróbki obrazów – dostosowywanie kolorów, nasycenia jasności oraz kontrastu, zmiana wymiarów i kadrowanie grafiki, odbicia lustrzane, obracanie obrazu, rozmycie i wyostrzenie, usuwanie efektu czerwonych oczu, generowanie cienia, deformacje i wiry, efekty związane z malowaniem farbami i rysunkiem, dodawanie tekstu i obramowania, sekwencje obrazów, tworzenie animacji, modyfikacje trójwymiarowe i wprowadzanie obiektów 3D (także wsparcie dla stereoskopii). Każda z tych funkcji posiada cały szereg parametrów, które można dostosowywać według własnych preferencji. Wymienione możliwości to tylko ułamek z wszystkich funkcji wtyczki czy witryny G'MIC Online. W chwili tworzenia opisu, dla tych rozwiązań udostępniono odpowiednio 398 i 291 różnych filtrów. Nie sposób wymienić tutaj ich wszystkich, ale warto podać chociaż główne kategorie: matryce i kafelki, filtry artystyczne, czerń i biel, kolory, kontury, deformacje, degradacje, kontrola szczegółów, emulacja kliszy fotograficznej, ramki, warstwy, światła i cienie, wzory, renderowanie, naprawa grafiki, sekwencje obrazów, filtry spektralne, stereoskopia 3D, testowanie pliku graficznego, niewielki zbiór pozostałych funkcji.
Interfejs graficzny frameworka jest dostępny dla wtyczki GIMP, witryny G'MIC Online oraz narzędzia ZArt, w każdym przypadku nie wyróżnia się on niczym szczególnym pod względem wizualnym. Tak jak wspomniano w pierwszym akapicie, mniej zaawansowani użytkownicy poradzą sobie głównie z obsługą wtyczki dla GIMPa i strony z webaplikacją G’MIC, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbowali nauczyć się chociaż podstawowych poleceń gimic.exe oraz bardziej wymagających zagadnień przetwarzania obrazu. W witrynie projektu można znaleźć bardzo szczegółowy zbiór instrukcji i porad, skierowanych zarówno do osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z frameworkiem, jak i do użytkowników już dobrze z nim zaznajomionych.
Uwaga!
Wtyczkę dla GIMPa można pobrać za pomocą tych odnośników – wersja 32 bitowa, wersja 32 bitowa portable, wersja 64 bitowa (tylko portable). Wtyczki w wersji portable należy wypakować z archiwów i wkleić do folderu pluginów GIMPa.
Wtyczkę otwieramy poprzez menu Filtry programu GIMP.
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!
info - dobreprogramy.plG’MIC to więcej niż tylko wtyczka do GIMP-a. To rozszerzalny framework manipulacji graficznych, tworzony przez zespół francuskich matematyków, który oferuje liczne interfejsy do przetwarzania obrazów i sekwencji obrazów poprzez już ponad 950 funkcji. Wtyczka do GIMP-a jest po prostu jego najpopularniejszą implementacją, ale mamy też implementacje wywoływane przez interfejs powłoki tekstowej, mamy usługę webową G’MIC Online, mamy wtyczki do innych programów (Krita, ZArt, Natron, Blender). W każdym wypadku rozwiązania te wykorzystują nowoczesne architektury procesorowe, więc im więcej rdzeni, tym lepiej.Tak samo G’MIC jest czymś więcej, niż tylko frameworkiem do przetwarzania bitmapowych obrazów – jako obraz są tu traktowane zarówno grafiki 2D, jak i animacje (2D+t), grafiki 3D, animacje 3D, grafiki wektorowe, grafiki na wartościach zmiennoprzecinkowych. Na tym szerokim zakresie danych można stosować przeróżne funkcje, od kolorymetrii, manipulacji geometrią i filtrowania, po analizę ruchu, segmentację czy tworzenie efektów artystycznych
Strona projektu:
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!
Strona pobierania (Windows, Linux, Mac):
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!
Wersja online:
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!
Poradnik (bazuje na starszej wersji) :
cz.1
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!
cz.2
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!