A
Anonymous
Jakub Różalski - Projekt „1920+”
Polish-Soviet War With Robots
Polish Cavalry & Bear Wojtek versus Soviet Mechs
Jakub Różalski jest grafikiem konceptualnym i malarzem. Pracuje w branży gier komputerowych. Wcześniej mieszkał w Niemczech, chociaż zawsze z nostalgią wspominał dzieciństwo spędzone w niewielkiej wsi pod Szczecinem. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie. Uwielbia górskie wędrówki, przynajmniej raz w roku wyjeżdża w Tatry nacieszyć oko tamtejszymi krajobrazami.
Swoją przygodę ze sztuką rozpoczynał na papierze i płótnie, na długo przed odkryciem grafiki komputerowej. Artysta w swojej twórczości stara się łączyć klasyczne motywy i malarskość z nowoczesnym wzornictwem i ciekawymi, oryginalnymi koncepcjami. Najważniejsze dla niego jest tworzenie i opowiadanie ciekawych historii, przedstawianie codziennych sytuacji i zwyczajnych ludzi w niezwykłym otoczeniu. Największą inspiracją jest dla Jakuba malarstwo przełomu XIX początku XX wieku, historii oraz codzienne życie. Jego styl można określić mieszanką impresjonizmu z realizmem i naturalizmem.
Od zawsze pasjonował się historią. Jego projekt zatytułowany „1920+” to zbiór cyfrowych obrazów, które artysta wykonał za pomocą komputera. W nowatorski sposób połączył motywy klasycznego malarstwa polskiego z elementami science fiction, komiksów czy gier komputerowych. Jak zapewnia artysta, po prostu zestawił to co kocha:
„Wychowałem się i całe dzieciństwo spędziłem na wsi i bardzo lubię takie wiejskie klimaty, do tego moje ulubione malarstwo i artyści to są malarze XIX wieku polscy: Chełmoński, Gierymski- uwielbiam ten styl i starałem się to wszystko połączyć w mojej twórczości, plus dodać coś od siebie. Stąd te wielkie roboty, bo też się wychowałem na Gwiezdnych Wojnach, jako dzieciak oglądałem na kasetach video. Połączyłem w tym projekcie wszystko, co mi w sercu gra”.
Cały ten cykl jest zainspirowany Bitwą Warszawską i wojną polsko-bolszewicką. W kilku obrazach możemy odnaleźć Radzymin, tam gdzie się odbyła najważniejsza bitwa. Różalski podkreśla też, że w swoich obrazach dał wyraz fascynacji romantycznym połączeniem tradycyjnej broni z nowoczesnymi militariami, które pojawiło się podczas I wojny światowej. Na jego cyfrowych obrazach polscy ułani występują ramię w ramię z bojowymi robotami. Futurystyczne maszyny wyłaniają się spośród łanów zbóż, a postaci rodem z science fiction występują na tle pejzaży sielskiej wsi.
Na wielu obrazach pojawia się też prawdziwy niedźwiedź Wojtek, którego adoptowali w czasie drugiej wojny światowej żołnierze 2 Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa. Wojtek później brał udział w bitwie o Monte Cassino. Grafik nie ukrywa, że jego postać pojawiła się w cyklu, ponieważ bardzo lubi jego historię.
Artysta pokazuje wzajemnie wykluczające się dwa światy: polską wieś na początku XX wieku oraz ogromne roboty. Wszystko to przypomina dieselpunkową rzeczywistość alternatywną. Sam autor projektu podkreśla, że jednym z jego założeń, było przełożenie wydarzeń historycznych na atrakcyjny i ciekawy dla współczesnego odbiorcy język. Pod koniec 2015 roku w Polsce i w Stanach Zjednoczonych ukaże się gra planszowa pod tytułem „Kosa” (ang. nazwa „Scythe”), którą artysta tworzy na podstawie projektu „1920+”. Jakub Różalski obiecuje, że zobaczymy w niej jeszcze więcej obrazów z polskiej historii i jeszcze więcej wielkich robotów.
Źródło: artstation.com/artist/jakubrozalski, gry.onet.pl/artykuly/polacy-sa-w-absolutnym-topie-rozmawiamy-z-jakubem-rozalskim
GALERIA OBRAZÓW:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
A NA KONIEC I TAK WSZYSTKO POSPRZĄTA PANI WOJENKA...
![]()
Źródło grafiki: jakubsan.tumblr.com, artstation.com/artist/jakubrozalski, media.tumblr.com, idkfa.pl/wp-content/uploads