- Dołączył
- 26 Maj 2015
- Posty
- 19243
- Reakcje/Polubienia
- 56070
źródło:Od mniej więcej miesiąca otrzymujemy bardzo ciekawe próbki e-maili, jakie są kierowane do osób posiadających skrzynki pocztowe na Interia.pl. Atak jest pod wieloma kątami inny niż zwykle. Przeczytajcie, poszukajcie, może wspólnie uda się nam wyjaśnić tę zagadkę.
Szanowny Użytkowniku
Kontaktujemy się z Tobą, ponieważ otrzymaliśmy informację o dużej ilości wiadomości spam wysłanych z Twojego adresu e-mail w przedziale czasowym 27-30.01.2019 roku na adresy skrzynek pocztowych innej firmy, działającej w branży usług pocztowych. Informacje te nie znajdują potwierdzenia w zapisie aktywności na twoim koncie, niestety proceder podszywania się pod czyjś adres e-mail w celu ukrycia własnej tożsamości jest praktycznie normą wśród przestępców. Twoje konto jest nadal bezpieczne a my, jak zawsze w takiej sytuacji, zaprzeczyliśmy temu, że wiadomości zostały wysłane przez użytkownika naszego serwisu. Tego rodzaju zajścia jednak, zwłaszcza te niezgłoszone do nas, szkodzą reputacji skrzynki pocztowej a prawdziwe wiadomości wysyłane z adresów e-mail dotkniętych tym problemem często nie docierają do adresata. Usuwane są już na etapie wstępnej selekcji jako spam. W związku z coraz częstszymi wypadkami tego typu oraz w trosce o bezpieczeństwo i jakość naszych usług wprowadzamy nowe zabezpieczenie zwane DMARC. System DMARC jest najnowszym międzynarodowym standardem ochrony tożsamości adresów e-mail, stworzonym właśnie na wypadek prób jej przejęcia. Token z funkcją DMARC praktycznie uniemożliwia takie działania- wiadomość wysłana z innej skrzynki niż Twoja nigdzie nie dotrze, jeśli będzie “udawała”, że pochodzi z Twojego konta. Rozwiązanie zostanie wprowadzone w połowie bieżącego roku, ale już teraz uruchomiliśmy program pilotażowy dla usługi i zachęcamy dotkniętych problemem „mail spoofing”, aby wzięli w nim udział. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej lub wziąć udział w pilotażowym programie, przejdź do strony pomocyZaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!, lub do strony usługiZaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!i postępuj zgodnie ze wskazówkami. Cały proces aktywacji zabezpieczenia dla Twojego konta potrwa około minuty. W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta firma.pomoc@interia.pl.
Pozdrawiamy,
Zespół Poczty Interii
Wiadomości wysyłane są do użytkowników Interii z różnych adresów e-mail, ale generalnie mają tą samą treść, choć za każdą falą ataku przekierowują na inne domeny (bo poprzednie są blokowane). W podesłanych do nas próbkach wyszczególnić można takie adresy e-mail:
firma.pomoc@interia.pl
system.ochrony@interia.pl
ochrona.danych@interia.pl
biuro.obslugi@interia.pl
I takie domeny:
interia-token.pl
interia-zabezpieczenia.pl
Wiadomości wysyłane są z węzłów TOR-a.
Poziom wyższy niż zwykle
Za kampanią stoi ktoś, kto zdaje się być całkiem dobrze przygotowany (nareszcie!). Treść e-maila jest dobrze przygotowana, zarówno pod kątem warstwy językowej jak i “technicznej” — chcemy Ci pomóc, są takie a takie technologie, które umożliwią Ci zabezpieczenie konta, kliknij tutaj aby z nich skorzystać.
Co więcej, domeny, pod które odsyłani są użytkownicy są dobrze dopasowane, a treść e-maila się zmienia (dopasowanie “dat w których nastąpił incydent”). Ktoś wkłada w ten atak trochę wysiłku i nie robi go “na odwal się”.
Na czym polega atak?
Kiedy osoba przejdzie na podlinkowaną stronę, ta korzysta z kolorystyki i “szablonów” Interii. Wygląda wiarygodnie. I prosi — jak można się domyślić, o login i hasło do skrzynki e-mail. Po jego podaniu, ofiara otrzymuje kolejnego e-maila od atakującego:
I tu historia się kończy. Jedna z osób, która “dała się nabrać”, nie odnotowała, żeby na jej koncie stało się coś złego lub ktoś inny się do niego zalogował/zmienił hasło. Być może atakujący zajmowali się wtedy innymi ofiarami. Problem w tym, że ofiar chyba nie mają zbyt wiele, bo o ile o większości kampanii jesteśmy przez Was informowani w dziesiątkach jak nie setkach wiadomości, w sprawie tego procederu dostaliśmy zaledwie kilka e-maili. To sugeruje bardzo wąską grupę docelową dla tych wiadomości.TOKEN ZOSTAŁ AKTYWOWANY
NUMER TWOJEGO TOKENA TO: ….
Dziękujemy za Twoją pomoc. Zabezpieczenie zostało utworzone. Możesz już bezpiecznie korzystać ze swojego konta i adresu poczty, bez ryzyka jego przejęcia lub zablokowania.
Pobierz swój token klikając przycisk w prawym górnym rogu przeglądarki lub zanotuj go. Zachowaj jego numer tylko dla siebie. W niedalekiej przyszłości pozwoli on na odblokowanie konta, nawet gdy utracisz dostęp do wszystkich innych metod autoryzacji. Aby uzyskać pomoc lub aby dodać kolejny adres e-mail do usługi, skontaktuj się z nami pod adresem: smart.token@interia.pl. Odpowiemy najpóźniej w ciągu 48 godzin od przyjęcia zgłoszenia. Dziękujemy za udział w programie. Zespół systemu SmartToken.
Pomożesz?
Nie wiemy co łączy “ofiary” i dlaczego ktoś potrzebuje mieć dostęp do ich skrzynek na Interii. Nie są nam również znane analogiczne ataki na użytkowników innych polskich dostawców skrzynek e-mail. Co nie znaczy, że ich nie ma. Rzućcie zatem okiem na swoje skrzynki odbiorcze i przeszukajcie je pod kątem słowa “DMARC” — jeśli namierzycie wiadomość podobną do tej powyżej, dajcie nam znać na adres e-mail redakcja [bocian] niebezpiecznik.pl.
Zaloguj
lub
Zarejestruj się
aby zobaczyć!