Co to jest mnożnik procesora?

Śnieżynka

Wygadany
Dołączył
4 Listopad 2012
Posty
88
Reakcje/Polubienia
2
Miasto
Polska
Przepraszam za może głupie lub śmieszne pytanie, ale co to jest mnożnik procesora?

Mnożnik - liczba (np. 8x, 4.5x 10x), przez którą mnoży się częstotliwość magistrali systemowej FSB lub BCLK (np. 133 MHz) w celu ustawienia częstotliwości procesora (CPU), na przykład: 12.5x133 MHz = 1662 MHz (1.66 GHz)

Rozumiem to i dalszą część na temat mnożnika z wikipedii też rozumiem tylko nie rozumiem

liczba (np. 8x, 4.5x 10x)

Skąd te liczby? Bierze się dowolną liczbę?

Możecie opisać mi to np na przykładzie tego procesora?



Zaloguj lub Zarejestruj się aby zobaczyć!
 
A

Anonymous

Kiedyś problem mnożnika tłumaczył mi informatyk, ale nie wiem czy dobrze go zrozumiałem. Niestety, nie jestem inżynierem i spróbuję to przekazać po swojemu. Komputer wraz z podzespołami wykonuje operacje cyklicznie w taktach zegara. Sam procesor może być taktowany szybciej niż reszta komputera - pamięć, szyna danych itp. Taktowanie procesora jest pomnożonym taktowaniem szyny danych, po której procesor komunikuje się z magistralą łączącą procesor z kontrolerem pamięci - FSB. W przypadku przetaktowania procesora trzeba jedną z tych wartości zwiększyć. Summa summarum, liczy się rzeczywista częstotliwość taktowania procesora, a nie mnożnik czy FSB.

Co do liczby mnożnika podam to na przykładzie starego procesora:
- częstotliwość taktowania procesora - 800Mhz
- taktowanie szyny 6*133,333Mhz lub 8*100Mhz - w obu przypadkach procesor działa z częstotliwością równą 800Mhz, czyli teoretycznie tak samo szybko
- mnożnik procesora będzie zależał od częstotliwości taktowania szyny